Saturday, December 1, 2012

Stellenbosch

Hi lezers,

Hierbij onze ervaringen in Stellenbosch waar we na Hermanus onze twee volgende overnachtingen gepland hadden staan. Na de rit vanuit Hermanus kwamen we rond een uur of vier aan en wilde ik gelijk Stellenbosch in om de boel te gaan verkennen gelukkig was mijn bewaker in staat mijn enthousiasme te temperen en hebben we eerst even op de kamer liggen chillen waarna we zijn gaan aan kleden en het dorpje in zijn gelopen om het te verkennen maar vooral ook op zoek naar een bar en daarna een restaurant. Het dorpje is klein maar wel authentiek en de Hollandse tijd is hier duidelijke terug te vinden in de diverse huisjes. Al snel hadden we een leuk terras gevonden om een drankje te doen waarbij we het zicht hadden op voorbijgangers niets zo leuk als andere mensen te bekijken als je iets zit te drinken. Na het drankje ging onze speurtocht verder en kwamen we in een passage met enkele leuke restaurantjes. Helaas zaten de terrassen vol dus zijn we doorgelopen aan de andere kant zagen we de hoofd ingang van het restaurant en dit deed ons besluiten om toch naar binnen te gaan en daar wat te gaan eten dan maar niet buiten.

Na mijn eerste ervaring met struisvogel biefstuk had ik de smaak te pakken en nam als voor gerecht een carpacio van springbok. Ook nu was het weer heerlijk iets van rookvlees en rosbief maar niet te versmaden!

Na het diner zijn we weer terug gegaan naar de B&B om nog even verder te chillen en vroeg te gaan slapen. Volgende dag stond er namelijk een fiets wijn proeven tocht op het programma.

Dus s'morgens weer vroeg op en ontbijten voordat we opgehaald zouden worden door de gids. Het ontbijt was heerlijk allebei dit keer gekozen voor het gezonde ontbijt granen met yoghurt en verse vruchten. De eieren komen ons inmiddels wel de oren uit na drie weken.

De gids was iets vroeger dan gepland dus kwam het goed uit dat we iets eerder waren op gestaan. Het wachten was alleen nog op een ander stel welke naar ons hotel zouden komen. Na even wat heen en weer gebel bleken ze de weg een beetje kwijt te zijn en zouden ze binnen enkele minuten op plaats van bestemming zijn.

Het was een jong Afrikaans stel welke in het noorden van het land een grote ranch hadden met circa 150 medewerkers. Al snel kwam het gesprek op de stakingen van de landarbeiders en de eis van verdubbeling van hun loon. Volgens hun zou dat betekenen dat ze zouden gaan investeren in landbouw werktuigen waardoor het aantal werkplaatsen zal dalen dus het begin van de werkeloosheid. Verder is het momenteel hierzo dat slechts een klein percentage van de bevolking belasting betaald waardoor belastingen in verhouding vrij hoog maakt. Dus ja wat nu belasting verlaging voor de boeren loonsverhoging voor de arbeiders wat in verhouding niet veel vooruitgang zou betekenen. Maar een verdubbeling van de loonlasten zou nog wel wat betekenen. Zoals eerder gezegd is dit land nog een eind weg van de definitieve oplossing. Maar ik heb vertrouwen dat het goed gaat komen.

De fiets route die de gids in gedachten had startte in Franshoek waar de Fransen vroeger de boeren opgeleid hadden tot wijnboeren. Echt een mooi stadje waar de tijd zeker heeft stil gestaan. Na even rond geslenterd te hebben in Franshoek en de twee laatste souvenirs gescoord te hebben gingen we weer richting de gids welke gedurende die tijd de fietsen gereed had gemaakt. De route ging om Franshoek heen naar de eerste wijnboederij morrisson. Waar we de eerste wijnen voor onze koker kregen zeg maar rond de klok van half elf. Moest nog even denken aan mijn haaien buddy Andre. Maar goed het was geen halve liter maar ruiken en proeven. Het was heerlijk en leuk om te doen. Tijdens het proeven lekker met het afrikaanse stel en de gids zitten praten over allerlei dingen en gewoonte binnen de eigen landen.

Na zeven wijnen geproefd te hebben twee champagne drie wit en twee rood gingen we naar het volgende wijnhuis. Deze was in onze onderlinge gesprekken naar voren gekomen en was boschendal. Waar de Afrikaanse de witte wijn het Bouquet als heerlijk bestempelde. Dus wij daar na toe maar was wel een kilometer of twaalf fietsen naar het wijnhuis waarin aardige klimmen zaten en de laatste twee kilometer bestond uit een vals plat welke een echte kuiten bijter bleek te zijn. Eenmaal daaraan gekomen waren we de inspanning zo vergeten doordat we wijnen gingen proeven met een heerlijke kaasschotel erbij. Hmmmm.

Gelukkig was dit ook het laatste stuk geweest van de fiets route omdat we van hieruit door de bergpas terug gingen naar Stellenbosch naar het wijnhuis Lanzerac voor de lunch en aansluitend wijnproeven. En een bergpas betekend klimmen en laat dat nou net niet mijn sterkste punt zijn in het fietsen.

Dus wat laat want we hadden bij de andere huizen ruim de tijd genomen om van de wijnen te genieten kwamen we aan bij Lanzerac. Eerst een rondleiding in de kelders en daarna een lunch.

Na de lunch gingen we zoals gezegd wijnproeven maar deze werd extra bijzonder omdat deze gecombineerd werd met chocolade welke de smaak tonen versterkte cq afzwakte. Het was echt heerlijk en apart wie zou er aan denken om chocolade en wijn te combineren.

Hierna terug naar het hotel waar we met onze neus in de boter vielen omdat in de straat er naast een wijn proef avond aan de gang was volgens de gids. Nou gezien de tijd het was al na vijf uur en de hoeveelheid welke wel al geproefd hadden hebben we dit aan ons voorbij laten gaan. Een power nap was meer op zijn plaats om daarna op zoek te gaan naar een restaurant. Dus rond half zeven liepen we het dorp in en zijn we nog even door de straat heen geslenterd waar proeverij aan de gang was. Hier hebben we maar niet meer aan mee gedaan en zijn we op zoek gegaan naar een eet tent. De keuze viel hoe kan het ook anders na deze dag op het wijnhuis. Hier hebben we beide wild gegeten Bren een struisvogel biefstuk en ik dit maal een gemsbok. Beide waren weer heerlijk.

Na het diner zoals gewoonlijk terug naar de B&B om even op de kamer wat te lezen en een filmpje te kijken. Het filmpje kijken viel niet mee mijn luiken vielen dicht dus al snel was het licht uit indraaien en snurken.

Dit om energie op te doen voor de laatste etappe van onze reis die ons naar kaapstad zou brengen. Hierover later weer meer.