Saturday, December 1, 2012

Tsitsikamma en knysna

Hi,

Na onze belevenissen in schotia safari park hadden we een aantal rustige dagen waarin we wel wat afstanden moesten afleggen. De eerste stop was een overnachting in een lodge in Tsitsikamma. Het waren huisjes welke op de rand van een watertrap waren gebouwd. Echt weer een bijzondere locatie bij aankomst kon je er echt niets van zien maar vanaf de receptie naar de lodge werd de grilligheid al snel duidelijk. Na een rondleiding door de lodge en over de rest van de faciliteiten zoals jacuzzi, sauna, pool, pool bar en restaurant konden we kiezen om een diner in het restaurant te nemen of een braai bij het huisje. Gezien het huisje wat weer zeer uitnodigend was om te braaien viel onze keuze hierop na een keuze gemaakt te hebben uit de pakketten en een tijd dat ze het langs de lodge zouden brengen zijn we terug gegaan naar de lodge. De jonge knul welke ons de rondleiding had gegeven gaf aan dat als we iets wilde hebben maakt niet uit wat of waar we gewoon nummer 120 moesten bellen. Dit zou ons later nog goed van pas komen.

Snel even de openhaard aangestoken en de aanmaak blokjes welke hiervoor lagen opgemaakt wat later tegen ons werkte. Hierna een heerlijke douche om even de dag van je af te spoelen om vervolgens in mijn trainingsbroek te springen en de levering van het braaipakket af te wachten. Op de afgesproken kwamen ze aan met onze braaibox waar echt alles in verzorgd was. Na de weber instelling gebracht te hebben ging ik taak als man zoals vroeger weer eens op me nemen. Toen moesten we namelijk ook het vuur maken. Gelukkig hebben we nu gewoon ceramische platen want het vuur aanmaken ging me niet zo goed af. De aanmaakblokjes waren niet aanwezig bij het braaipakket en degene bij de Openhaard waren allemaal op. Dus na wat aankloten met het vuur van binnen naar de braai te brengen begon Bren al van laten we gewoon even bellen voor blokjes wat mij testosteron gehalte naar het plafond liet stijgen. Duh laat me niet klein krijgen door het aansteken van een braai. Na enige tijd door gekloot te hebben gaf ik mijn verlies toe en heeft Bren toestel 120 gebeld. En was de order voor extra aanmaakblokjes gemaakt en kwam onze redder in nood de blokjes brengen maar ook gelijk de braai aansteken. Dus daar ging mijn mannelijke trots. Goed nadat de kolen goed heet waren konden we beginnen.

Na het eten en een fles rode wijn wilde Bren graag de jacuzzi in na gecheckt te hebben of hij leeg was hebben we de spullen gepakt en zijn we lekker met een fleswijn in de jacuzzi gaan zitten. Na een half uur hadden we dat wel weer gezien dus voor ons geen optie in de achtertuin. Dus terug naar de lodge en lekker ons mandje in.

S'morgens lekker gegeten een keer niet het standaard engels ontbijt maar een heerlijke croissant met zalm en scrambeld eggs en daarna lekker de auto in voor de reis naar knysna. Voor twee overnachting bij twee Hollandse dames met een bed en breakfast genaamd double dutch.

Onder weg nog even een stop bij een brug (hangbrug bij storms river) waar je vanaf kon bungee jumpen zie foto. Daarna snel door naar knysna om daar wat leuke dingen te gaan doen. Rond twaalf uur kwamen we daaraan en na het inchecken en het levens verhaal van de beide dames gehoord te hebben waarbij de nadruk dat ze hun eigen kamers hadden in hun privé gedeelte wat strikt gescheiden was van de BB. Ja ja geloven ze het zelf nog nou ik niet. Maar wat maakt het ook uit ik heb er niet minder plezier om.

Nadat we spullen op de kamer hadden gedropt zijn we naar de heads gegaan het weer was bagger en van de verschillende tips welke we hebben gehad leek ons dat de leukste. De heads zijn twee kliffen bij de ingang van de lagune naar knysna waar door de wind het zicht spectaculair was en in de buurt ook een tentje zat waar het uitzicht naar de heads en de lagune perfect was. Dus na even uit onze verschoning gewaaid te zijn boven op de klip snel koers gezet naar het restaurant om daar lekker te gaan zitten en mijn verhaal bij te werken.

Tegen sluitingstijd zijn we toen weer terug gegaan naar de B&B omdat daar rond vijf uur een barretje open ging. Leuk om even met de andere gasten kennis te maken. Nou dat hebben we geweten een van de gasten was een Duitse vrouw die toen is gaan praten en nadat we twee dagen later weg gingen nog aan de praat was om werkelijk gek van te worden.

Die avond lekker zitten eten in de olive tree op aanraden van de dames van de B&B.

De volgende dag was het weer iets beter maar niet optimaal en gingen onze plannen om walvissen te gaan spotten de mist in de bedrijven gingen niet naar buiten ivm de weersvoorspelling dus vervangende dingen in de buurt gezocht. Eerst naar een locale zuid Afrikaanse markt waar iedereen hetzelfde verkoopt souvenirs big five en dergelijke. Na een half uur hadden we het wel gezien en gingen we naar de volgende stop noety kasteel. Dit is een kasteel welke op het strand gebouwd is en daarvoor moest je wel 124 traptreden overbruggen heen en terug om dit te kunnen bewonderen. Eenmaal beneden aangekomen viel het vies tegen wat er te zien was een kasteel bestaand uit een oud deel en een gerestaureerd deel. Daarvoor allerlei strand huizen die eigenlijk de sfeer behoorlijke vergriepten door hun aanwezigheid. Maar goed snel even een foto en weer terug de trap op!

Boven aangekomen opnieuw gekeken wat we dan zouden gaan doen en de keuze viel om naar buffalo baai te rijden om een leuk tentje op te zoeken en daarvan het uitzicht te genieten. Daar aan gekomen een lekker tafeltje in zon uitgekozen met uitzicht op de gehele baai. Hier hebben we even wat lekkers gegeten en daarna zijn we terug gegaan naar B&B om lekker bij het zwembad te gaan liggen. Bren is weer lekker gaan lezen en ik heb een filmpje liggen kijken op de ipad. Rond een uur of vijf kwamen de andere gasten ook weer terug naar de bar en was het gedaan met de rust want de Duitse kakelkip had ook weer haar intrek in de bar genomen.

Daarna lekker het stadje in om op eigenhoutje een restaurant te vinden wat uiteindelijk de anchorage werd een wat oud bollige tent maar wel leuke bediening en het eten was heerlijk.

Na het eten terug naar de B&B om nog even op de kamer te chillen. En weer vroeg slapen want de volgende stond de laatste behoorlijke afstand naar Hermanus op het programma welke uiteindelijk een apart einde kreeg.