Monday, November 26, 2012

Pebbels

Hi

Hier weer een berichtje vanuit Afrika. Vanuit Lady Gray zijn we door gereden naar graaf reinet een oud stadje waar er diverse woningen behouden zijn van het het verleden dus absoluut een must om te zien volgend alle reis gidsen.

De route er naar toe was wel weer een verademing na de laatste twee rijdagen. Wel enkele potholes maar niet overdreven en gemakkelijk te spotten. Zoals ik al zei houdt dit je ook lekker wakker.

Na een rit van weer circa 4 uur kwamen we in graaf reinet aan en was het wel tijd voor een heerlijke lunch. Dus midden in het centrum gestopt, by the way weer voor een kerk moet niet gekker worden nu, en daar in de buurt zat een restaurant welke er goed uitzag. Dus de koers te voet naar het restaurant ingezet toen we een verschrikte stem hoorde roepen familie, familie het was de vriendelijke parkeer dame die toch wel een donatie verwachte na even kort overleg spraken we af dat we zouden betalen na dat we geluncht hadden.

Na de lunch gingen we dan ook terug naar de auto en ja hoor daar kwam ze al weer aangerend. De totale schade voor anderhalf uur bedroeg 4 rand (€0.40) dus ik in een gulle bui gaf haar tien rand en zei dat de rest voor haar was. Nou zei Bren die vergeet je ook nooit meer je geeft haar meer fooi dan de kosten, het blijft toch een tuinders dochter hé😉😉.

Goed hierna de route vervolgd naar onze lodge camdaboo manor. Daar aangekomen werden we ontvangen door een enthousiaste zuid Afrikaanse dame welke onze kamer en de rest van het huis liet zien. De uitspraak van haar was dit is nu jullie huis dus geniet. We dachten nu echt in een lodge terecht gekomen te zijn welke door zuid Afrikaanse in eigendom was. Niet even later was deze zeepbel al weer kapot gesprongen toen we de vader van de eigenaresse tegen kwamen. Jammer maar de dame was heel Enthousiast en hielp ons heel prettig tot het voorstellen en reserveren van een restaurant toe. De keuze viel op polka volgens haar een top restaurant waar de entourage goed was en het eten nog beter.

Dus na het installeren van spullen op de kamer hadden we het plan om graaf reinet te gaan bezichtigen en aansluitend te gaan eten. Nou de bezichtiging was eigenlijk wel snel gedaan vonden het dorpje wel leuk maar nou niet echt bijzonder. Dus op zoek naar een plaatselijke kroeg om iets te drinken en kennis te maken met de locals van graaf reinet. Na wat loop werk kwamen we iets tegen waar we naar binnen zijn gelopen en daarmee het bezoekers aantal met 200% verhoogde. De barman welke achter de tap stond zag eruit als de beste klant tonnetje rond en waggelde achter de bar heen en weer. De enige bezoekster van de bar was een dame van gemiddelde leeftijd en zat in de hoek. Bren had al snel aanspraak met haar en ik dacht aha nu weet ik waar de rollator voor is! Volgens mij heeft ze al wat genuttigd namelijk. Maar de dame was toch nog wel goed bij de pinken met name historie wist ze zo op te lepelen.

Na verloop van tijd liep de zaak vol met de plaatselijke spar, bank medewerkers, welke uit werk schijnbaar eerst de kroeg in duiken om eerst wat drank naar binnen te gieten voor dat ze de piepers opzetten.

Goed was toch een leuke ervaring maar onze maag begon te knorren en zijn we richting polka gegaan om eerder dan eerst gedacht aan tafel te gaan. Polka zelf was een leuke tent waar je van de voorkant niet zou zeggen dat het een restaurant, was meer een bakkerij lunchroom, maar binnen was het heel sfeervol. Na een heerlijk diner gingen we terug naar de lodge en waren we druk de avond aan het doornemen toen ik door een stop teken heen reed, staat in afrika de doodstraf op, en aan de andere kant een politie wagen aan kwam rijden en het tafereel goed kon aanschouwen. Fuck dacht ik foute boel probeerde me al te verontschuldigen halverweg het kruispunt maar dit was niet voldoende voor meneer agent want ik zag de wagen al draaien. Dus ik gelijk de kant in waarop zij achter me parkeerde. Na mijn raampje naar beneden te hebben gerold vroeg hij mij of ik wist dat ik door een stopteken was gereden. Ja zei ik direct maar ik ben een toerist hier en onbekend en zat even met mijn vrouw te praten en daardoor had ik het stopteken te laat gezien. Na het vragen naar mijn rijbewijs en dit gezien te hebben begon hij een preek dat ik een heel gevaarlijke situatie had gecreeerd en dat het praten met de vrouw heel gevaarlijk was. Ja dacht ik toen nog je moest eens weten hoe gevaarlijk het is als ik dat niet deed😏😏😏😊. Goed het spreek woord met stroop vang je meer .... Maar weer ten uitvoer gebracht en na een paar keer hoofdschuddend mijn internationaal rijbewijs terug gekregen te hebben mochten we door.

Pfff dacht ik als we zo doorgaan halen we Mels van de eerste plek af😊😊. Goed na weggereden te zijn konden we wel om de situatie lachen.

Bij terugkomst in het lodge hadden we de afspraak om even te facetimen met deb dus even wat te drinken pakken en online met deb. In de lodge waren ook een aantal honden aanwezig waarvan er 1 onze schoten voor die avond had uitgekozen "Pebbels" dus bij de start van het facetimen met deb eerst Pebbels vol in beeld genomen. Wes en deb kwamen niet meer bij goed dat puck dit niet kan zien😉😉.

Na het facetimen hebben we nog lekker op bed liggen chillen Bren lezen en ik weer een leuke film bekeken. En zijn we rond een uur of tien weer gaan slapen anders zouden we het niet volhouden denk ik.

De volgende ochtend aan het ontbijt bleek dat er ook landgenoten in de lodge waren en hebben we even lekker bij gepraat over elkaars ervaringen en wat we al gedaan hadden.

Na het ontbijt gingen we uitchecken en de koffers in wagen gooien om de reis te vervolgen naar schotia game reserve. Waar we de overnachting in een eenvoudige game lodge zouden maken. Naar de behieve hut ervaring keek ik hier niet echt naar uit maar kan je verklappen dat viel heel anders uit.

Bij de aankomst bij de wagen met de koffers bleken ze ook hier de auto te hebben gewassen. Wat een verwennerij hier nog in dit land daar kunnen ze in Europa nog wel wat van leren.

Na het afscheid van de vriendelijke dame en een tip voor de gehele staf hebben we onze weg vervolgd.

Daarover volgende keer meer.

Gr. Bren en Steef


No comments:

Post a Comment